dijous

EL MENJADOR ESCOLAR




EL MENJADOR ESCOLAR


El menjador escolar constitueix un servici més dins de la jornada educativa, que sorgeix més com una necessitat de cara al tipus de vida que s’imposa en la societat, que com una necessitat merament educativa.
La societat moderna i capitalista porta als pares a una dedicació “obligada” al terreny laboral. La dona s’incorpora al món del treball i això li resta dedicació a la seua vida familiar, especialment a la plena dedicació com a mare i cuidadora dels fills.
Es creen unes necessitats dins del que entenem com a qualitat de vida, que obliguen a treballar, tant al pare com a la mare, per a poder cobrir-les.
Ens trobem, a més, amb uns horaris de treball per part dels pares incompatibles amb l’horari no escolar dels fills. Què fer amb els fills a l’hora de dinar si tant el pare com la mare treballen i no els poden atendre en eixe moment, ni tan sols fer el menjar?
És clar que davant d’aquest problema, l’existència del menjador escolar és una solució prou eficaç. Els pares no s’han de preocupar de fer el dinar per als seus fills, anar a per ells a l’escola, donar-los el dinar i, tornar-los a dur al centre educatiu. Els avantatges són ben clars; però… podem traure-li més rendiment al fet de que el xiquet menge al centre educatiu? Si pensem que tot allò que es fa dins de l’escola té com a finalitat l’educació integral del xiquet, el menjador escolar també pot fer la seua aportació a eixa educació. Des de quins aspectes? Pot ser, ensenyant a menjar de tot als xiquets/es, seguint una dieta equilibrada i ben elaborada per personal competent; també es poden ensenyar hàbits de conducta i comportament a l’hora de menjar; el fer aquesta activitat amb altres companys, ajuda a la socialització dels xiquets/es, etc.
Vist des d’aquesta perspectiva, no són més que avantatges els que a priori, i en teoria, vegem al menjador escolar; això sí, sempre i quan estiga ben organitzat en tots els seus aspectes.
Així doncs, considerariem que el menjador escolar compleix una funció social, al ajudar als pares a compaginar la seua tasca laboral amb la vida familiar, i també tindria una funció educativa i socialitzadora de cara als xiquets/es.
Però, tot és tan perfecte com a simple vista pareix? Doncs, s’ha de pensar que, el deixar als fills al menjador escolar, li resta temps a la família per compartir uns moments (el dinar) i estar junts. Si els pares i els fills no es veuen a l’hora de dinar, per la nit és més difícil perquè quan alguns pares venen de treballar, els fills ja han d’anar a dormir. Es perd part d’eixe contacte familiar tan important en el desenvolupament del xiquet/a.
Així, davant de tants avantatges, veiem que tot no és perfecte i cadascú haurà d’escollir el que més convenient crega que és per a la seua situació familiar particular.

9 comentaris:

  • Anònim ha dit...
    Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
    Anònim ha dit...

    Realment es un tema bastant peliagut Roser. Es clar que no hem de tornar als temps en que la dona no treballava. I es clar que l´opció de que el pare i la mare compartisquen les tarees sona molt be, però es bastant utòpica. Hem de tornar als temps en que la mare es quedava a casa? Han de ser els pares el que es queden amb els xiquets? Què podem fer per a conciliar les vides familiars i laborals sense siguen els xiquets els desfavorits?
    D´altra banda si es propicia una política no natalista ja ens fiquem en temes morals i de política econòmica que requereixen una maduració important. Tema que fa pensar...

    Alfonso Pujol

    ximo ha dit...

    El menjador escolar és un dels “espais educatius” més qüestionats. Com tu has comentat, ompli el moment en què la família tradicional dinava quan la dona no s’havia incorporat al món laboral plenament. Si tan sols tenim en compte aspectes quantitatius, hores en què fills i filles conviuen amb els pares/mares, és evident el dèficit horari. Però la tasca a desenvolupar per la família en aquest aspecte, és la de que, encara que poques hores, aquestes siguen de qualitat: fer junts els deures, jugar, etc.
    El que jo observe és que quan les famílies es fan càrrec a les 5 de la vesprada, després de 8 hores de romandre al centre, encara els duen a: anglès, ballet, karate, futbol, etc. Per tant, moltes vegades, la responsabilitat d’ eixa poca dedicació a l’obligació que tenen les famílies de compartir amb els seus fills el major nombre possible d’hores, es desvia cap al menjador o l’escola quan no és així, evidentment. Tal volta, si l’Administració educativa es decidira per implantar la jornada única com en altres comunitats (Castella- Lleó, Andalusia, Extremadura...)la jornada escolar seria més racional. S’atendria tant al currículum, la conciliació familiar i després del menjador fins que foren les cinc, es podrien impartir eixes matèries complementàries que estan sobrecarregant la jornada “laboral” dels xiquets i xiquetes.

    Gema Maria López Maestre

    ximo ha dit...
    L'autor ha eliminat aquest comentari.
    ximo ha dit...

    El tema del menjador, és un tema molt debatut per molts educador i pares.
    Molts pensen que no és adequat per al xiquet perquè perd el contacte familiar. Però per altra banda molts professionals parlen de la importància del mejandor.
    Personalment hem pareix un recurs de molta utilitat no sols per comoditat per als pares, sino perque pot ser un mecanisme de gran utilitat per a que els xiquets pugen aprendre a mejar de tot, es relacionen amb xiquets d'atres classes i edats. A més en molts menjadors escolar aprofiten eixe temps per introduir-los en els idiomes, per manualitats i altres treballs.

    En conclusió jo estic a favor del menjador, sempre i quan estiga degudament organitzat i a més que els pares compensen aquest temps sense els seus fills, fora de l'horari escolar.
    Perque la familia és el suport més fort per a una correcta educació.

    Mª Isabel Domene García.

    Pablo Vilches Santamaría ha dit...

    Molt bon article Roser, la veritat es que açò dona de que parlar. El punt de vista es que cal disfrutar dels xiquets tot el que es puga. Sempre que les condicions ho permetan, es convenient menjar amb la familia. Els àbits d'alimentació e higiene es poden donar a casa, o inclòs, ábits de neteja i d' arreplegar. Si no hi ha més remei, el menjador esà prou be, però sempre que es puga hem de disfrutar dels xiquets, que l' infància passa molt ràpida.
    Un salut molt gran!

    Pablo Vilches Santamaría

    ÁNGELA BAÑUZ GARCÍA ha dit...

    Molt bon article Roser, crec que els menjadors escolars actualment constitueixen un punt molt important dins de la comunitat escolar, perquè tant el pare com la mare avui dia treballen i per tant el temps de dedicació al menjar i al seus fills es veu limitat i en moltes ocasions aquestos menjador ajuden als pares a que els seus fills puguen menjar amb tranquilitat i aprendre hàbits de conducta, socialització, etc. que per exemple a casa amb les presses els pares s'obliden o no tenen temps per aquestes funcions molt importants. Però per un altra banda, la dedicació i la convivència familiar es mínima i això tampoc és bo,pero la societat actual viu a ritmo acelerat i hem d'adaptar-nos aquesta. Per tant, crec que els pares hauran d'aprofitar al màxim els moments amb el seus fills.
    Un beset!
    Ángela Bañuz García

    Inés Maria Ballester Candela ha dit...

    Estic d'acord amb tú, Roser. Hi ha aspectes molt positius davant d'aquest servei que ens proporciona el menjador, però també els hi ha de negatius.
    És clar que els pares que tenen uns horaris laborals amplis han de fer ús del menjador, ja que s'ocupa dels fills quan ells estan treballant. Però també és cert que, com a conseqüència, pares i fills passen molt poc temps junts.
    Però en general, podem dir que es tracta d'un servei molt important per als pares i els nens, ja que és una ajuda a aquests pares ocupats, i també pot resultar molt beneficiós per als alumnes, ja que com bé has dit, Roser, contribueix a la formació integral d'aquests.

    IRIS GALLETERO MAESTRE ha dit...

    Molt interessant Roser!

    Aquest tema, com ben has dit, és una cosa nova ja que, fa un anys, no es portava el nivell de vida que ara es porta. Els pares menjaven amb els fills sempre, la mare no solia treballar i tenia temps de cuinar i fer el menjar per a tots,etc.
    Però ara la cosa ha canviat i la dona està al mateix lloc que el home quant al treball i funcions. Llavors, el menjador escolar pren un paper fonamental en la vida familiar perqué, si els nens no pogueren menjar a l' escola seria un desequilibri familiar.
    Des del meu punt de vista, crec que els pares a vegades solen ser més permissius i fan els menjars que als xiquets els agraden, (Per exemple:Hui faig Verdures però com sé que al meu fill no l' agrada, el faré macarrons) Tanmateix al menjador escolar, el menjar que hi ha és el que el xiquet ha de pendre a més a més, veure als seus companys menjar-lo crec que també és un punt possitiu per tal de la normalització de tots els àpats.
    Per això, crec que el menjador escolar és un avantatge molt bo per a tots i que em d' aprofitar-lo per inculcar certs aprenentatges i hàbits de vida.

    Iris Galletero Maestre

  • Publica un comentari a l'entrada