¿RELIGIÓ CATÓLICA O “ALTERNATIVA”?
El tema que m’agradaria comentar o debatir amb tots vosaltres és allò que l’organització del centre escolar a d’establir per a l’assignatura de religió catòlica i per a l’assiganatura d’alternativa. Per tal de donar solució primer vull anar a allò que diu la Loe sobre la religió catòlica.Sobre la religió catòlica la Lloe ha establit el següent: A la Disposició addicional segona es tracta l’Ensenyament de la religió. - L'ensenyament de la religió catòlica s'ajustarà a l'establit en l'Acord sobre Ensenyament i Assumptes Culturals subscrit entre la Santa Seu i l'Estat espanyol. A tal fi, i de conformitat amb el que dispose aquest acord, s'inclourà la religió catòlica com a àrea o matèria en els nivells educatius que corresponga, que serà d'oferta obligatòria per als centres i de caràcter voluntari per als alumnes. -L'ensenyament d'altres religions s'ajustarà al que es disposa en els Acords de Cooperació celebrats per l'Estat espanyol amb la Federació d'Entitats Religioses Evangèliques d'Espanya, la Federació de Comunitats Israelites d'Espanya, la Comissió Islàmica d'Espanya i, si escau, als quals en el futur puguen subscriure's amb altres confessions religioses.
Si acudim a aquest acord, entre altres coses s'estableix, el dret fonamental dels pares sobre l'educació moral i religiosa dels seus fills en l'àmbit escolar; l'educació que s'impartisca en els Centres docents públics serà respectuosa amb els valors de l'ètica cristiana; aquest ensenyament no tindrà caràcter obligatori en el currículum per als alumnes; es garanteix el dret a rebre-la; amb la finalitat de garantir el principi d'igualtat i la lliure concurrència entre tot l'alumnat, les qualificacions que s'hagueren obtingut en l'avaluació dels ensenyaments de religió no es computaran en les convocatòries en què s'hagen d'entrar en concurrència els expedients acadèmics; i finalment, a la jerarquia eclesiàstica correspon assenyalar els continguts de l'ensenyament i formació religiosa catòlica, així com proposar els llibres de text i material didàctic relatius a aquest ensenyament i formació.
Personalment, com a persona cristiana encara que no practicant, crec que la religió catòlica ha de ser una assignatura del currículum en tots els nivells (primària, secundària i batxiller). Hi ha vegades que els pares decideixen que els seus fills no tinguen aquesta assignatura en l'horari escolar. Al meu entendre açò es pot deure al fet que es tracta d'alumnes no cristians; les qualificacions no es computen; en moltes ocasions quan els alumnes es canvien a alternativa, aquesta assignatura directament no existeix o consisteix a anar-te’n a casa; en religió t'obliguen a tenir una sèrie de materials o llibres que costen uns diners, etc.
Per a solucionar açò, al meu entendre, l'organització del centre escolar ha de possibilitar o més bé té l’obligació de garantir l'existència de dues assignatures. La religió catòlica per a aquelles persones que vulguen rebre aquests coneixements sobre el catolicisme; atenent a que no es valora per a les notes, els llibres no serien obligatoris i es treballaria amb un altre tipus de materials (fitxes, fotocòpies, excursions,etc); i d'altra banda, l’anomenada “alternativa”. Com la religió, l'existència seria obligatòria i es treballarien temes com altres religions, la cura pel medi ambient, el respecte, etc i en cap concepte es deixaria anar a casa o realitzar coses d'altres assignatures.
Atenent a que en molt poques assignatures es poden fomentar assumptes com el respecte, la tolerància, etc; cal aprofitar aquestes assignatures ja que es poden fer amb tranquil·litat i a més els alumnes no han de dedicar hores per a estudiar ja que ni és necessari ni compte per a nota.
Si acudim a aquest acord, entre altres coses s'estableix, el dret fonamental dels pares sobre l'educació moral i religiosa dels seus fills en l'àmbit escolar; l'educació que s'impartisca en els Centres docents públics serà respectuosa amb els valors de l'ètica cristiana; aquest ensenyament no tindrà caràcter obligatori en el currículum per als alumnes; es garanteix el dret a rebre-la; amb la finalitat de garantir el principi d'igualtat i la lliure concurrència entre tot l'alumnat, les qualificacions que s'hagueren obtingut en l'avaluació dels ensenyaments de religió no es computaran en les convocatòries en què s'hagen d'entrar en concurrència els expedients acadèmics; i finalment, a la jerarquia eclesiàstica correspon assenyalar els continguts de l'ensenyament i formació religiosa catòlica, així com proposar els llibres de text i material didàctic relatius a aquest ensenyament i formació.
Personalment, com a persona cristiana encara que no practicant, crec que la religió catòlica ha de ser una assignatura del currículum en tots els nivells (primària, secundària i batxiller). Hi ha vegades que els pares decideixen que els seus fills no tinguen aquesta assignatura en l'horari escolar. Al meu entendre açò es pot deure al fet que es tracta d'alumnes no cristians; les qualificacions no es computen; en moltes ocasions quan els alumnes es canvien a alternativa, aquesta assignatura directament no existeix o consisteix a anar-te’n a casa; en religió t'obliguen a tenir una sèrie de materials o llibres que costen uns diners, etc.
Per a solucionar açò, al meu entendre, l'organització del centre escolar ha de possibilitar o més bé té l’obligació de garantir l'existència de dues assignatures. La religió catòlica per a aquelles persones que vulguen rebre aquests coneixements sobre el catolicisme; atenent a que no es valora per a les notes, els llibres no serien obligatoris i es treballaria amb un altre tipus de materials (fitxes, fotocòpies, excursions,etc); i d'altra banda, l’anomenada “alternativa”. Com la religió, l'existència seria obligatòria i es treballarien temes com altres religions, la cura pel medi ambient, el respecte, etc i en cap concepte es deixaria anar a casa o realitzar coses d'altres assignatures.
Atenent a que en molt poques assignatures es poden fomentar assumptes com el respecte, la tolerància, etc; cal aprofitar aquestes assignatures ja que es poden fer amb tranquil·litat i a més els alumnes no han de dedicar hores per a estudiar ja que ni és necessari ni compte per a nota.
4 comentaris:
El tema de la religió católica o la assignatura alternativa a la religió és una qüestió molt present a la societat actual. Estudiar religió o no és una decisió que afecta sobretot als pares, que des d'un principi han d'elegir el que volen per als seus fills. En la meua opinió és necessari que als centres es tinga la possibilitat de estudiar religió ( per a totes aquelles persones creents que volen rebre una educació católica) o d'estudiar alternativa( per a totes aquelles persones que per qualsevol raó no volen estudiar religió i volen treballar altres temes).
S'ha de tenir en conte, que avui dia tenim una societat multicultural, en la que conviuen persones de diferents religions, per tant, considere que no seria just que una persona (per exemple musulmana) haja d'estudiar obligatòriament l'assignatura de religió católica, ja que no s'ajusta a les seues creences.
S'ha de tenir l'oportunitat d'elegir entre una educació católica i una no católica.
A més, com ha dit la companya, estic d'acord en que una assignatura alternativa ofereix l'oportunitat de treballar molts temes i de fomentar el respecte, la tolerància...
En conclusió, la solució més raonable és donar la possibilitat d'elegir entre les dos possibilitats.
Aquest tema sempre ha sigut molt polèmic i desgraciadament no tots tenim la mateixa opinió al respecte.
Jo personalmet pense que l areligió catòlica o qualsevol altra no hauría d'impartir-se als cntres públics ja que estem, com tots sabem, a un país laic. Si els pares o els nens volen tenir una educació catòlica pòden optar a centres privats que siguen catòlics. Pense açò perque no hem pareix just que es practique la religió catòlica als centres i no la budista,per exemple.
Si estic d'acors en tu amb la part final del teu article. Hauría d'haber una assignatura on séstudiaren valors, temes de medi ambient, socials, d'actualitat... que són les que tots els alumnes, catòlics o no, realment necessiten per a viure en societat.
Sempre he estat a favor de la llibertat de religió, expressió i totes les llibertats de les que ens parla la constitució. Cite textualment l´article 16.3 de la CE
"3. Ninguna confesión tendrá carácter estatal. Los poderes públicos tendrán en cuenta las creencias religiosas de la sociedad española y mantendrán las consiguientes relaciones de cooperación con la Iglesia Católica y las demás confesiones."
Cap religió ha de ser obligatoria. Si que s´ha de tindre en compte les religions en el curriculum i en el cas que comentes, oferir les dues alternatives.
Bon tema Raquel!!!!
Com han dit abans algunes comanyes, aquest és un tema molt polèmic. Estic d'acord.
Abans en l'educació no tenies opció d'elegir entre "religió" o "alternativa", com ara sí que hi ha. I, estant a les altures que estem, cada vegada hi haurà menys opcions per a elegir, ja que la religió catòlica cada vegada està més abandonada.
Marta Vila té raó al dir que si els pares o els nens volen donar religió que vagen als col·legis privats o concertats, que ahí saben que sí que van a trobar-ne; i si cada vegada estem mesclant-nos amb diferents cultures, per què es dóna religió catòlica i no musulmana? Això és un dels temes que més han d'afectar l'Educació en els propers anys.
Publica un comentari a l'entrada