dijous

Comunitats d'Aprenentatge: Diferències Culturals

Com ja sabeu, les Comunitats d’Aprenentatge son un projecte de canvi en la pràctica educativa per a respondre de forma igualitària als reptes i necessitats que es plantejen a les persones com a conseqüència del pas de la societat industrial a la societat informacional.

Els principis que proposen per a aconseguir-ho són:

-superar les desigualtats

-proporcionar a totes les persones una educació de qualitat que responga a les necessitats

-proporcionar a totes les persones la capacitat de diàleg i crítica per a la construcció d’una societat igualitària, intercultural i solidària.

La metodologia que s’empra per dur-ho a terme es la creació de comissions, on tant mestres com pares, personal de l’escola, veïns, agents socials i tot aquell que vullga formar part de la societat, tenen la possibilitat d’expressar les seues idees i de prendre decisions.

La reflexió que m'agradaria fer-vos al voltant d'aquest tema es la següent. Les diferències culturals poden enriquir-nos molt però existeixen persones amb pensaments radicals, masclistes, racistes, etc. Aleshores com podem convertir la diversitat d'opinions d'un desventatge a un avantatge? Hem d'excloure des del primer moment les persones conflictives per al nostre projecte de comunitat d’aprenentatge?

Personalment, crec que no. Un dels principis en que es basa aquest projecte és la capacitat de diàleg i si els privem de veu des d' un primer moment, ja no construiriem la nostra Comunitat d'Aprenentatge des d' una visió igualitària e intercultural. Hem de tindre clar quins valors volem treball a l'escola, ja treballem en una Comunitat d'Aprenentatge o a una escola ordinària, i ser conseqüents amb ells, estem treballant amb nens i nenes molt influenciables i som un model de conducta per a ells en tot moment. Tornant a la reflexió que vos he fet abans, la solució no es excloure aquestes persones de les comissions de les Comunitats d'Aprenentatge sinó dialogar i deixar clar que la seua opinió sera tinguda en compte sempre que no es posen en conflicte amb els valors que nosaltres plantegem per a el nostre projecte.

I vosaltres, qué n'opineu? Participeu deixant els vostres comentaris.

8 comentaris:

  • ximo ha dit...

    Hem pareix un article prou interessant Gemma. Estic totalment d' acord amb tu i amb les comunitats d' aprenentatge.

    Crec que el futurs del xiquets, encara que la familia siga una gran influència, està a les nostres mans. Ho dic per experiència. Jo crec que cada volta hi ha menos gent anclat al segle XIX i pense que la cosa prospera. El que hem de fer és simplement fer el que està a les nostres mans, educant en una societat totalment igualitaria i respectant els drets i la cultura de cadascú. Jo sempre he pensat que cadascú te una cultura, i que per molt que vinguen gent de fora tots soms diferents, els de ací i els allà. A la fi, simplement educar com nosaltres ja sabem és l' unic que podem fer.

    ximo ha dit...
    L'autor ha eliminat aquest comentari.
    ximo ha dit...

    Hem pareix molt intersant aquest article, pense com tu. No hem d'excloir a aquestes persones radicals, simplement cal explicar-los el projecte fent-los entrendre que tots som iguals i que ningú es més que altre pel fet naixer a un lloc o a altre.
    Pense que moltes vegades aquestes persones són excloents amb les persones diferents a elles, perque han tingut alguna roïna experiència amb persones d'altra nacionalitat i fan el pitjor que poden fer: generalitzar.
    Per això hem pareix tant intersant aquest projecte per a que pugen observar que són com qualsevol persona, ni pitjors ni millors, simplement persones que desitgen aprendre.

    Mª Isabel Domene García

    ALBA SORIANO ÁVILA ha dit...

    Actualment ens trobem en una societat en la que conviuen moltes cultures i nosaltres com a futurs mestres hem de tenir en compte que hem de ensenyar a tots per igual, superant les diferéncies i enriquint-nos d'eixes diferències.
    Educar en la diversitat és necessari,fomentant el respecte i la igualtat en els nostres alumnes i beneficiant-nos de la diversitat.
    No hem d'excloir a cap persona per pensar de manera diferent o per tenir altre punt de vista, sempre que siga amb respecte i sense ofendre a ningú.
    Hem pareix molt interesant aquest projecte ja que
    tracta d'innovar en la pràctica docent proporcionant una educació basada en la igualtat i en la multiculturalitat

    Marta Vila Montesinos ha dit...

    Com be has dit Gemmma els nens a aquesta edat són molt influenciables i nosoltres, els mestres, hem de donar exemple. Per aquest motiu hem de escoltar, valorar i intentar entendre totes les diferents idees tant de les persones de la nostra cultura o país o d'altres. I entendre que no sempre podrem aconseguir el que nosaltres volem ja que vivim en comunitat i ingú pot imposar les seues idees.

    Gran aeticle Gemma¡¡¡

    ÁNGELA BAÑUZ GARCÍA ha dit...

    Bon article! Tal i com dius Gemma, pense que haurem d'educar d'un mode igualitari sense tindre en compte les diferències culturals, religioses, socials, etc. que es poden presentar a la nostra aula.
    Avui en dia com mestres hem de tindre en compte que no hem de treballar tan sols per a què els nostres alumnes rebren una bona formació en les divereses àrees com: llengua, matemàtiques, etc. sinó també que hem educar en el respecte i en la igualtat de tots vegent aquesta diversat com un punt positius i innovador que ens ajuda a aprendre coses noves sobre altres cultures i saber conviure amb ells.
    Un beset!
    Ángela Bañuz García

    Ana Antón Cardenal ha dit...

    He de dir que estic molt d'acord amb la reflexió que ens planteja la nostra companya.
    Uns dels nostres objetius com a futurs mestres ha de ser que tots els alumnes puguen arribar a rebre una educació de qualitat que li permitisca tindre un desenvolupament integral de totes les seus capacitats a pesar de les diferències individuals.Com bé a dit Gemma com a docents som un exemple a seguir per a els alumnes i per tant hem de respectar totes les idees,cultures, i diferències que podem encontrar-nos.
    A més, hem de tindre en compte que a pesar de ser els principals educadors dels nens, l'educació d'ells també depen d'altres persones com són les families. Per tant veig necessaria aquestes comunitats d'aprenentatge on es tinguen en compte les idees de tots els que tenen un paper( més o menys gran) en l'educació dels nens.
    Gràcies per la teua reflexió, m'agradat molt!.

    ximo ha dit...

    Gemma!
    Estic totalment d'acord amb allò que dius al teu article. És evident que dins d'una comunitat d'aprenentatge poden haver-hi molts i diversos punts de vista i opinions, i jo pense que aquesta diversitat pot ser molt beneficiosa per a totes les persones, ja que podem saber més i contrastar idees i opinions. Com bé dius, un dels principis bàsics d'aquestes comunitats d'aprenentatge és el diàleg, deixar parlar a les persones i que expressen les seues opinions. Per tant, és molt important deixar als xiquets que s'expressen, ja que com has comentat i no hem de rebutjar les seues idees des d'un principi per que no siguen les més adequades.
    Bon treball!

    Inés Maria Ballester Candela

  • Publica un comentari a l'entrada