dijous

L'AUTONOMIA DEL CENTRE ESCOLAR


Dins del sistema educatiu, el centre escolar és on s'haurien de prendre les decisions més rellevants pel que fa a l'organització i estructuració de l'ensenyament i al govern del centre.
L'autonomia curricular és imprescindible, ja que l'excessiva concentració de competències de l'Administració educativa dificulta l'atenció a les realitats particulars, múltiples i diferents.
És molt difícil, des d'un centralisme administratiu, prendre contacte amb les circumstàncies particulars que es desenvolupen en cada context escolar. La uniformització en les solucions curriculars, de govern del centre o de la gestió econòmica, és contrària al principi de diversitat que, sens dubte, s'ha de reconèixer i respectar. Cada problema és diferent segons el context i requereix solucions diferents també.
En utilitzar l'autonomia que té cada centre per a decidir sobre l'elaboració i el desenvolupament del currículum (projecte curricular de cada centre i programacions d'aula) s'han de prendre decisions que afecten variables organitzatives. Ja sabem que el model organitzatiu i el model didàctic s'influeixen de manera recíproca. Fins i tot en molts casos, les decisions i solucions relatives a les variables organitzatives (temps, espais, agrupament dels estudiants, etc.), que haurien d'estar al servei de les decisions didàctiques, són prèvies a aquestes, si no un requisit. Qualsevol ensenyant deu haver constatat aquest fet i vosaltres com a futurs mestres cal que aneu repensan aquestos fets.
Per concluir, l'autonomia dels centres necessita ser una realitat i no quedarse en paper mullat, si el que volem és tenir una educació de qualitat i gestionar les innovacions com cal des dels centres educatius, que és el lloc on es couen i es coneixen de primera mà.

0 comentaris:

  • Publica un comentari a l'entrada