dijous

EDUCACIÓ DE CUALITAT: INNOVACIÓ I FORMACIÓ DEL PROFESSORAT


Com tots sabem, a estes altures, l'educació es constituïx per tres pilars fonamentals: la societat, l'escola i la família. En el cas que falle algun d'estos tres elements a l'hora d'oferir una resposta educativa conseqüent amb la situació, l'època, les noves necessitats... es produirà una bretxa en el sistema, en l'educació dels xiquets i xiquetes, que són els principals protagonistes en la construcció d'un futur que és de tots.

En aquest article em centraré en el compromís que ha d'existir ens la societat i l'escola, sobretot en els seus màxims representants que són els professors i professores.

A mitja que passen els anys, anem evolucionant, apareixen nous conceptes, noves tecnologies, noves cultures, nous avances... i respecte al món educatiu també sorgixen noves necessitats educatives, ja siguen especials o no, per a poder respondre a estos canvis constants que es produïxen en el nostre entorn.

El mestre aprén la seua matèria per a poder ensenyar-la i ensenya la seua matèria perquè els seus alumnes puguen aprendre-la, no obstant això ha de considerar que el que a ell li va servir per a aprendre no és el mateix que li servirà els seus alumnes. El docent és concebut com un factor fonamental del procés educatiu i de la formació de l'individu que li permeta relacionar-se i conviure amb els altres. Per això, per la responsabilitat que assumix, el professorat ha de tindre autonomia i la capacitat de respondre a les demandes i exigències plantejades pel món social i la tasca educativa.

L'ús de les TIC, la interculturalitat, els canvis en l'estructuració de les famílies, els canvis en els valors, les diferents llengües, canvis en la legislació.... són canvis a què s'enfronten els docents, que potser tenen 40 anys d'experiència i en el moment en que ells es van formar la situació era totalment diferent. D'ací la necessitat d'una formació permanent per part els professionals de l'educació, d'una investigació constant i de la busca de noves estratègies pedagògiques adequades als contextos socials.

Hem d'entendre la formació com un procés d'actualització, totalment necessari, de reconstrucció del coneixement a partir de l'experiència, que possibilita realitzar la seua pràctica docent i professional de manera significativa.

4 comentaris:

  • ximo ha dit...

    Considere que la formació del professorat és primordial, ja que la millor o pitjor formació del mateixos repercutirà directament en l'alumnat. Des de la meua experència personal crec que els futurs mestres no estem adequadament preparats en l'ús de les TIC, la interculturalitat, els canvis en l'estructuració de les famílies, els canvis en els valors,... però per a mi això queda en un segon plànol quan veig que tampoc reben la formació correcta en la propia carrera, perquè com és el meu cas jo estic molt decepcionada amb el pla que regeix magisteri infantil doncs estic a segon i en la majoria de les assignatures que s'han impartit durant el primer i el segon curs no he après coses que puga aplicar quan arribe a un cole, a lo millor el problema està en mi, però encara no he après com ensenyar a llegir , a introduir als nens en les matemàtiques,... per tant crec que per a conseguir una millor preparació del docents el primer punt que hauria que canviar seria els plans mitjançant els quals es formen,ja que, aquestos estan molt lluny de la realitat escolar.

    ximo ha dit...
    L'autor ha eliminat aquest comentari.
    Marina Ruiz Machuca ha dit...

    Estic d'acord amb Noelia pel que fa al seu article. En la meua opinio´ crec que,com ella diu, els mestres han de tenir una formacio´ en la materia i en l'ús de les TIC i que ,a més de tindre aquesta formacio´ interioritzada, haurà de estar sotmesa al canvi i la evolucio´. Els docents hauran de actualitzar-se i adaptar-se als canvis de la societat.

    Ximo Ripoll ha dit...

    Qualitat amb Q. és el que necessitem al nostre sistema educatiu.

  • Publica un comentari a l'entrada