dimecres

GESTIÓ DE L’ESPAI ESCOLAR


Una de les parts que sens dubte és prou important per al sistema educatiu, és la gestió de l’espai.

Els essers humans, som essers espacials, que necessitem d’alguna manera tindre una organització tant física, psicològica, etc., per a poder dur a terme, sense cap tipus de problema, la nostra vida diària. Un fet que al centre escolar succeeix de la mateixa manera.

L’escola ha de trobar-se organitzada d’una manera adequada, per a que tant els alumnes com els professor puguen dur a terme el seu procés d’ensenyança-aprenentatge. En aquest treball és important, a més de necessari, conèixer en que consisteix l’espai, com és aquest espai, com s’ha de repartir, etc., per a poder evitar qualsevol tipus d’imprudència referida a aquest tema.

És important saber, que l’espai escolar ha d’adaptar-se a les diverses etapes evolutives del xiquet, ja que no es el mateix, per exemple, l’etapa del segon cicle d’infantil, que del tercer cicle de primària. És en infantil quan el xiquet necessita un espai molt més estructurat on els diversos materials, jocs, etc., es troben distribuïts adequadament per tota l’aula, per a facilitar així el seu aprenentatge. Cal destacar que és en aquesta etapa quan els xiquets necessiten tindre hàbits i distribucions d’una manera més marcada.

Per altra banda, cal dir que l’organització de l’espai es troba format pels diversos objectes dels quals disposa l’aula, també és troba format o determinat pels plans, perspectives, moviments, etc., és a dir, un fum de coses que sense una adequada coordinació, serien molt difícils de distribuir, d’aprofitar, d’organitzar, etc. És com he dit abans, una tasta complicada que necessita d’una gestió.

Hi ha factors, a més, que condicionen l’espai escolar. Aquestos poden ser de dos tipus. Per una banda troben els factors externs, en el que es trobarien inclosos els factors econòmics, demogràfics, geogràfic, etc. I per altra banda, trobaríem els factors interns, en els que es destacarien els centres educatius, les comunitats educatives, els nuclis dels serveis, etc.

En definitiva, els centres escolars compten amb estructures arquitectòniques difícils de modificar, per a poder dur a terme una distribució de l’espai adequat. Per això, es necessari que els centres disposen d’unes característiques essencials per a facilitar l’aprenentatge. Els centres deurien ser:

- Adaptables, és a dir, deurien permetre diversos canvis en les estructures de forma puntual o permanent.

- Flexibles, per a que els espais puguen complir diverses funcions sense tindre perquè modificar l’estructura.

- Variables, per a permetre més possibilitats d’agrupament i utilització de l’edifici.

- Polivalents, per a acomodar-se a una varietat de funcions externes i internes.

- Comunicables, per a permetre amb facilitat els desplaçaments dintre del centre.

Per això, és important, que els edificis de nova construcció pensen sobretot en l’espai, en la distribució, etc., ja que si es realitza de manera inadequada, potser no puguem posar remei.

0 comentaris:

  • Publica un comentari a l'entrada