dijous

EL PES DE LES MOTXILLES ESCOLARS



Els escolars cada vegada duen mes pes en les motxilles i molts d'aquestos acaben amb dolors d'esquena i posant dolentes postures a causa de aquest problema.

Al meu parer crec que és un tema molt parlat, però malgrat que seguim parlant i parlant sobre ell, no es fa res.

Algunes de les solucions que s'han aportat per tal de solucionar aquest problema són posar taquilles en els col·legis que em semblen una cosa molt adequada per a evitar tant pes, i fins i tot millor em sembla els llibres per fascicles, on el xiquet pot arribar a reduir moltíssim el pes en la seua esquena, i és que ja no es tracta de quant temps duguem la motxilla a coll, es tracta de posar fi a un problema que té diverses solucions i no molt complicades.

Si vam aconseguir que els llibres venguen per fascicles, els xiquets podran dur-se el treball a casa (deures), tal com ho han fet fins a ara i podrem reduir aquest problema de manera ràpida i eficaç.

La mesura no és complicada per a les editores. Es separen els temes de cada assignatura i s'enquadernen per separat amb grapes. No és necessari que tingui portades cridaneres. La portada il·lustrada aniria en la carpeta d'anelles que continguera la totalitat del “llibre”. Aquesta carpeta, estaria protegida per a la seua venda, per plàstic. (Alguna cosa que ja es fa.) D'aqueixa manera s'evitaria que pogueren faltar fascicles.

Haurien d'estar pendents de dur el fascicle de la part o tema que corresponga a cada moment i de cada assignatura, el que facilitaria que foren ordenats amb “les seues coses”. Encara que els més menuts, serien supervisats pels pares.

9 comentaris:

  • Irene Navarro ha dit...

    El teu article parla d'un tema molt interessant que preocupa tant als mestres com a les famílies dels nens.

    Més d'una vegada he escoltat a alguna professora del meu col·legi dient: "Què poc m'agraden aquestes motxilles que duen rodes..."
    I més d'una vegada m'hauria agradat contestar que la hi tiressin elles al muscle.

    És cert que, en principi, la solució no és tan difícil en els col·legis. Els llibres per fascícles són una molt bona elecció, així com el tema de les taquilles.

    Però posem-nos a pensar per un moment en el mateix problema traslladat a un institut:

    La majoria d'alumnes passen en els instituts al voltant de sis hores diàries, a hora i llibre per assignatura, es queda en sis llibres diaris amb les seves corresponents llibretes (o arxivador). Es tracta d'un pes exagerat que els alumnes han de dur i portar diàriament, ja que (tomant el meu institut com exemple) allí no els hi poden deixar.

    Pensem en les solucions:

    Taquilles? Les del meu institut estaven fetes pols perquè les forçaven (i això que era nou quan vaig entrar).

    Motxilles amb rodes? El dolor d'esquena passaria a ser dolor de ronyons, braços i muscles i fins i tot coll. I ningú du motxilla de rodes a l'institut per a no semblar "el rar".

    L'única solució possible que veig és que les editorials es posin d'acord i incloguin també aquest format en llibres de cursos superiors.

    Salutacions.

    ximo ha dit...

    La idea de reduir el pes de les moxiles dels alumnes crec que és molt acertada, però per contra, les mesures que pretenen aconseguir això considere que no són les més adequades i per això no han triumfat.
    Les taquilles seria una opció molt bona, perquè d'aquesta manera el nens tindrien a l'escola un espai propi on deixar les seues pertinences i materialas escolars, però s'ha detectat que en aquelles escoles que s'ha implantat aquesta mesura no ha funcionat,degut a que en molts casos el respecte que tenen els alumnes per le taquilles alienes és nul i això fa que les taquilles terminen trencades i inclús amb robatoris de materials.
    La mesura de fer els llibres per fascicles també és molt interesant ja que no sols aconseguiria reduir el pes de les motxilles si nó també li permitiria al mestre estructurar millor el curs, i una menor deterioració del manuals. Aquesta mesura encara no s'ha posat en funcionament no entens molt bé perquè però supose que la decisió de seleccionar aquets nou tipus de material dependra del Conselle Escolar de cada centre i possiblement per inèrcia moltes vegades continuen triant els mateixos formats de sempre.

    IRIS GALLETERO MAESTRE ha dit...

    Bona idea Meritxell!!

    M' ha semblat un tema interessant ja que, moltes vegades a l' escola deixem a banda problemes de salut però, és un tema que té molt a veure amb la nostra tasca.

    Les mesures que heu proposat crec que són solucions bastant viables ja que, per exemple:

    - les taquilles: Des del meu punt de vista, al meu institut mai no havien taquilles, cosa que, feia que tots portaren el llibre i material a casa diàriament perquè, si deixaven algunes coses a l' aula, sempre desapareixien, ja fora per hurt o perquè després de l' horari lectiu, es feien classes extraescolars i a vegades venien a la nostra classe gent d' altres cursos i desordenaven i desapareixien coses.
    Quan vaig arribar a Batxillerat, ja vaig tindre taquilla. I crec que va ser un gran encert ja que, teníem el nostre propi espai on deixar des de, els nostres llibres, fins la motxilla de l' equip esportiu, etc. Cosa que, a més a més, fa que la classe estiga molt més ordenada i sense sensació " d' agobi".

    - Els llibres per fascicles: Pense que també és una bona proposta, perquè no hi ha necessitat de transportar cada dia els 20 ó 25 temes que es donen al llarg d' un curs. Quan a l' aula estem tractant només un.

    Llavors, crec que des del món educatiu, hem de vetllar per les necessitats del xiquets i facilitar sempre les coses. Ja siga per ordre, per salut, etc.

    Iris Galletero Maestre

    Laura Pérez Segrelles ha dit...

    A aquest tema quasi ningú li dóna importància. És un dels temes que més deurien de preocupar-nos a tothom, ja que estem jugant en la salud dels alumnes.
    Als pares els deuria preocupar moltíssim el tema del pes a les motxilles dels seus fills perquè ells els han de portar al metge a fer-los proves i posar-los "corsés" si tenen l'esquena desviada.
    Nosaltres, com a mestres, hem de posar les prestatgeries que facen falta per què els alumnes deixen els llibres i, quan siga necessàri, ja se'ls emportaran a casa.

    Melani Fuentes Díaz ha dit...

    A qui no li han dit alguna vegada que la motxilla pesa més que tu mateix? Jo era una xiqueta petita i la veritat es que la meua motxilla pesaba molt, pero, a més a més, quasi era més gran que jo.
    Sobretot a l'institut es quan els xics y les xiques porten més pes a la motxilla, tenen clase tan sols pel matí y moltes asignatures, on cadasquna requereis el llibre i la seua llibreta per a treballar.
    Jo crec que el problema del pes va començar quan els alumnes ja no tenien clase propia, sino que la clase era del professor y eren els alumnes els que haurien d'anar d'una clase a altra.
    La soluciò de les taquilles pot estar bé, però fa falta una inversiò econòmica per part de l'institut que no tots es poden permetre.
    Crec que si els xiquets pugueren deixar les motxilles quan arriven i son els professors els que canvien de clase, el problema es faria molt més lleutger.

    Ángela Rigo Viqueira ha dit...

    Aquest tema me pareix molt important per a tindre en compte , sempre a estat aquest problema pero mai s'ha possat una solució bona.
    En la meua opinió la solució de posar taquilles als col.legis o a l'institut no es bóna , perque a l'hora de descargar els materials en aquesta esta molt bé peró una vegada que pensem en els deures dels xiquets hi ha que traslladar tots els llibres a casa i tornem a tindre el mateix problema.
    La solució més encertada de les que s'han proposat són els llibres per fascicles.
    Me pareix un tema molt seri que tenim que tractar de solucionar en el menor temps possible per a que els problemes al voltant de les esquenes del xiquets desapareguen o es reduïsquen.

    MARÍA MAESTRE SERVER ha dit...
    Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
    María Maestre Server. ha dit...

    Jo pense que la reducció del pes de les motxilles és un tema molt important per a la salut dels alumnes.
    La idea que ha proposat Meritxell és molt bona, però a més de dividir els llibres en fascicles podríen usar taquilles, ja que els llibres que no utilitzaren se'ls deixarien a classe.
    Però, per altra banda, amb l'ús de taquilles els xiquets/es poden oblidar-se els llibres per a fer els deures o per a estudiar un examen.
    Per tant, la millor solució serien els llibres per fascicles, perquè el pes de les motxilles seria menor, encara que en dugueren.

    Helena ha dit...
    L'autor ha eliminat aquest comentari.
  • Publica un comentari a l'entrada