dimecres

Educar a la diversitat


Tothom ha escoltat parlar de que és la diversitat i com podem afrontar-la a les aules.

Durant tota la nostra vida ens adonem que tots som diferents, cada persona té característiques diferents, quant a diferències per raons socials (nens i joves en situacions de risc social, procedència de diferents àmbits socials); ètniques i culturals (alt nivell d'alumnes que provenen d'altres cultures i diferent llengua), alumnes amb baixa motivació o altes capacitats, alumnes amb necessitats educatives especials, etc.

A l'escola la diversitat és una cosa fonamental per enriquir-nos de cadascuna de les persones que ens envolten i construir nous projectes i idees. Els alumnes creixen i es formen com a persones si saben apreciar les diferències que tenim cadascun de nosaltres.

Des que som alumnes estem envoltats de gent amb capacitats molt diferents. En aquest moment no som conscients ni suficientment madurs per a veure que aquests companys nostres necessiten una atenció personalitzada. És en el moment que comencem a madurar i a ser conscients del que ens envolta quan detectem que tots som molt diferents i que cada alumne necessita el seu ritme i el seu moment. La diversitat impera en tots els àmbits de la nostra vida, no solament en l'àmbit escolar, tambe` quan ens fem adults i ens enfrontem a la vida laboral, on hem d'emprar a fons els nostres recursos.

Podríem dir que hi ha nens molt diferents, nens que tenen necessitats educatives especials, alumnes en situació de risc social, alumnes amb altes capacitats, alumnes immigrants, d'altres cultures i llengües, hi ha alguns que estan motivats, uns altres que no estan interessats, etc..., cadascun d'ells és diferent al del costat, aquests alumnes exigeixen la creació de diferents agrupaments dins de l'aula i la concentració de tots els suports i recursos possibles. El mestre ha de ser capaç de poder atendre les necessitats de cadascun d'ells i poder oferir-los el que necessiten a cada moment.

Aquesta no és una tasca fàcil però necessària i importantíssima. D'una banda tenim el suport curricular, on els diferents nivells de concrecio´ curricular es poden utilitzar per a l'adaptacio´ dels nens, però, d'altra banda, devem pensar en unes qüestions importants que portser siga un impediment davant la labor dels mestres que atenen a la diversitat a les aules: per començar, parlem d'aules que en la majoria de casos estan superpoblades i per tant, dificulta més el treball del professor; falta de pràctica e inexistent posada en comú de tot l'equip docent; així com l'escassetat de recursos i la falta de suport de les famílies.

Alhora, en primer lloc, es precisaria professionals conscienciats i motivats en la seva labor. Unit a aquesta qüestió necessitariem el suport dels recursos necessaris per poder atendre les necessitats dels nostres alumnes. Hem de sentir-nos responsables de l'aprenentatge d'aquests nens, que aprenguin tant el contingut que s'imparteix com les habilitats que es necessiten per a superar els conflictes de la vida.

Si tots pensem d'aquesta manera i posem les nostres capacitats i desitjos en comú podem crear, a més de persones cultes i humanes, una educació basada en la igualtat i una millor atenció a cadascun dels nostres ''productes''.

3 comentaris:

  • BEATRIZ ESCOLANO PALAZÓN ha dit...

    L'article que ha escrit Marina hem pareix que ens fa reflexionar respecte a un tema que actualment podem vivir a les aules ja que la immigració ha aumentat considerablement en aquestos últims anys.
    Per tant em pareix molt adequat i interesant que es faça aqueta entrada. Es important que siguem conscients de les diversitats que hi han a les aules tant socials, culturals com cognitives. Hem de saber com tratar aquesta diversitat que ens rodeja y que l'equip docent tinga els conociments adequats i la informació suficiente per a que aqueta diversitat siga en compte d'un problema, una forma d'enriqueciment cultural i d'integració social al nostre sistema educatiu.

    Clara Castillo Amorós ha dit...

    Molt bon article Marina. Estic d'acord amb tu. Pense que la diversitat enriqueix a les persones en tots els seus aspectes, al contrari del que molts puguen pensar. Considero que és en l'escola on hem de fer (com futurs mestres) que les futures generacions consideren la diversitat com una coss més que bona, que ens beneficia a qualsevol nivell, tant professionalment (per les diferents capacitats de cadascun) com personalment, ja que cada cultura i cada individu ens pot aportar coses diferents.

    ANDREA GARCÍA MICÓ ha dit...

    La diversitat a les aules des de el meu punt de vista té un aspecte positiu com que enriqueix molt socialement. Si en una classe hi ha xiquets de diversos països fa que la resta aprenga diferents cultures, costums, comportaments. Aquest fet, com a professor/a fa que desapareguen en un futur pensaments de rebuig a persones d'altres països, zones, altres nivells econòmics, ja que tots som iguals.

    Peró que un o dues professors traten en una mateixa aula diverses cultures és molt difícil, per aixó es requereix que els mestres estiguen ben preparats.

  • Publica un comentari a l'entrada